Flexibiliteit docenten vermindert lesuitval
De AMS heeft een innovatieve benadering aangenomen om lesuitval te minimaliseren door de flexibiliteit van haar docenten te benutten. Een voorbeeld hiervan is de gymdocent die de les van Mens en Maatschappij in klas 2 heeft overgenomen. Deze aanpak zorgt ervoor dat de kwaliteit van het onderwijs behouden blijft, zelfs in onverwachte situaties.
Voor de gymdocent betekende dit een snelle overgang van het sportveld naar het theorielokaal. De mens en maatschappij docent ondersteunde door de gymdocent een opdracht aan te reiken die ze samen met de leerlingen kon uitvoeren. Het toeval wilde dat deze opdracht draaide om Frankrijk, een land waar enkele leerlingen recentelijk hun vakantie hadden doorgebracht, en bovendien is hun mentor ook docent Frans.
In de mediatheek gingen de leerlingen individueel of in tweetallen aan de slag, gewapend met computers, A3-vellen en kleurpotloden. De motivatie was hoog, en de concentratie was voelbaar terwijl iedereen in zijn eigen tempo en met creativiteit aan de opdracht werkte. Het resultaat? Alle leerlingen weten nu waar het favoriete land van hun mentor zich bevindt
Een van de leerlingen in de klas, merkte op: "Ik had nooit gedacht dat ik het zo leuk zou vinden om Mens en Maatschappij te leren van onze gymleraar, maar zij heeft het echt interessant gemaakt. Het was een geweldige afwisseling van de normale lessen."
De gymdocent - Kyra Landsmeer - gaf aan dat zij de kans om Mens en Maatschappij te onderwijzen zeer waardevol vond en dat zij blij was dat ze de leerlingen een nieuwe leerervaring kon bieden. Zij benadrukte echter ook het belang van vakspecifieke expertise en het feit dat de reguliere docenten van Mens en Maatschappij onvervangbaar zijn.
Het vermogen om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden is een waardevolle eigenschap die de AMS-gemeenschap helpt om onderwijs van hoge kwaliteit te bieden, zelfs in uitdagende situaties.