Met MVO naar Kroatië

Van 3 tot 9 november zijn 6 MVO leerlingen van klas 2 op uitwisseling in Vukovar, Kroatië. Deze reis is onderdeel van een Erasmus+ project waar AMS met partnerscholen in Kroatië en Letland aan samenwerken.

Zondag
We waren 10 uur bij de AMS en toen gingen we met de auto naar Schiphol. Eenmaal op Schiphol gingen we inchecken en toen dat klaar was gingen we snel eten en daarna vliegen naar Budapest. Daar haalden we onze koffers op en toen een reis van 5 uren met de bus naar Vukovar.  Toen we er waren ontmoeten wij de gastgezinnen. Dat was eerst raar maar het was even wennen.

Monday
It was a very nice morning when I woke up. We went to a museum and it was nice to see the history of Croatia. But that was not the only thing we did on Tuesday. We also did a workshop at the library where we had to answer questions about different countries. After that we ate at a restaurant. Three of us shared a Jumbo pizza. It was very nice.
In the afternoon we saw some chemistry experiments.

Tuesday
Today we had a trip to an archaeological museum about the Vucedôl culture and it was really interesting. Then we went to a horse riding farm. That was fun and when we were done, we played on the football pitch. We had lunch it was a hamburger and it was really good. We had more time to do activities outside. Tomorrow is Lucija and Luca’s birthday. Lucija’s mother made 2 giant cakes and so we sang for them and ate cake.

Woensdag
Vandaag moesten we om 8.50 bij de school verzamelen, we liepen met z'n allen naar binnen en moesten in een lokaal zitten. Iedereen had een presentatie voorbereid. Wij (de Nederlanders) mochten als eerst presenteren. De presentatie ging over typische Nederlandse dingen. Na ons mochten de Letten hun presentatie over Letland doen. Een Kroatisch meisje mocht ook een presentatie doen. Die ging over hoe mensen over stereotypen, vooroordelen en discriminatie. Daarna gingen we met een mevrouw een soort workshop doen. We deden een soort spelletjes om elkaar beter te leren kennen, met bijvoorbeeld een bingo waarbij je bij ieder persoon iets moest opschrijven wat je gemeen had met elkaar. Toen waren we in groepjes verdeeld en moesten we positieve en negatieve stereotype dingen over studenten, leraren, vegetariërs en migranten opschrijven. Het was makkelijker om negatieve dingen te bedenken dan positieve dingen. Daarna hadden we een lunch, het was vlees, aardappelpuree en rijst. Maar je kon ook soep en brood pakken. Als een toetje een soort cake. We hadden nog even pauze en tijd voor ons zelf. Na dat gingen we naar een soort huisje waar ze activiteiten hebben voor vrouwen die werkloos zijn doordat de oorlog hun werk heeft geruïneerd. En ze vertelden dat hele verhaal door middel van filmpjes.
Na die filmpjes hadden we hapjes en mochten we figuurtjes knippen. Daarna waren we klaar en mochten we naar ons gastgezin.

Donderdag
Vandaag gingen we om 9 uur verzamelen. Toen gingen we met de bus naar Osijek en gingen we op een oude drijvende molen dingen maken van mais bladeren. Daarna gingen we met de bus naar Zlatna Greda en daar deden we een klimparcours. Na de lunch (schnitzel met patat), gingen we kanoën. Aan het einde van de middag gingen we terug naar Osijek voor een foto opdracht. Hierna hadden we 1 uur vrije tijd en zijn we met een groepje naar de McDonald’s gegaan. We waren pas rond half 9 terug in Vukovar. Het was een hele leuke dag!

Vrijdag
Vandaag moesten we om 11.40 bij de parkeerplaats in Vukovar verzamelen. Toen moesten we lopen naar de tourboot en gingen we over de Donau varen. We voeren tussen een eilandje en het vaste land. We kregen in de boot ook nog wat appelsap. Daarna liepen we weer terug naar de parkeerplaats en gingen we in de bus naar een huisje en daar waren ze eten aan het klaarmaken. Toen moesten we naar een ander schoolgebouw en daar moesten we naar de gymzaal, het was echt zo'n Amerikaanse gymzaal. Daar deden we een spelletje, een soort van trefbal. Toen gingen we weer terug naar dat huisje en hadden ze de lunch klaar, tomatensoep met varkensvlees erin. We hadden ook cola. Na het eten hadden we nog wat vrijetijd en gingen we naar een winkeltje en naar een voetbalveld en daar wat rondhangen en praten. We hadden ook wat meer contact met de mensen van Letland en Kroatië en we zijn best wel goede vrienden geworden met de meisjes uit Letland. Toen gingen we weer terug naar dat huisje en toen gingen we naar een gebouw en daar gingen ze traditioneel Kroatische muziek en dansjes doen. Er waren een paar kleinere kinderen die muziek gingen maken, er waren 2 meisjes die aan het zingen waren een paar kinderen met een gitaar. Toen zij klaar waren kwamen er volwassenen die heel mooi konden zingen en gitaar spelen, ze hadden ook van die oudere traditionele kleren aan. Toen zij klaar waren mochten we een paar basis pasjes leren maar het was best wel moeilijk! Aan het einde van de dag moesten we afscheid nemen van de Letten... Dat was best wel moeilijk. Er moesten ook een paar huilen want de laatste 2 dagen waren we best wel goede vrienden geworden en we zien ze waarschijnlijk nooit weer. Toen moesten we in de bus naar de school en daar werden we door ons gastgezin opgehaald.